Begin 20e eeuw: De zaden van FILA werden geplant in de bergen van Biella, Italië. Giovanni Fila, een timmerman die gespecialiseerd was in houten weefgetouwen voor lokale wevers, zag een opwindende zakelijke kans. Met zijn twee broers ging hij een partnerschap aan met een fabriek om gekamd textiel te produceren. Hij noemde het bedrijf ‘Fratelli Fila’ (De Fila-broers). “Van ondergoed tot een imperium”. Vanaf dit punt komt de naam FILA naar voren in de kledingindustrie. Onder leiding van familieleden met een unieke visie begint het bedrijf in de loop der jaren aan een proces van transformaties en overnames. Nieuwe bedrijfstakken worden verkend en nieuwe markten worden ontdekt.
In 1973 begint het FILA-sport avontuur. Het was de aftrap voor het eerste naadloze, elastische, geribde katoenen T-shirt voor tennissers.
De sterkste logo’s, zegt men, vertellen een verhaal. De eerste sportkleding geproduceerd door FILA werd gekenmerkt door het inmiddels iconische F-Box-logo. Het is ontworpen door reclamegenie Sergio Privitera. Hij nam een lettertype en transformeerde het tot een symbool voor de tijd; een icoon dat het bedrijf naar de toekomst en naar de meest gerenommeerde sportlocaties ter wereld zou loodsen.
De volgende stap voor het bedrijf was het vinden van een innovatieve strategie voor hun WHITE LINE-concept, genaamd naar de strepen die de tennisbaan markeren. Als marketingprimeur heeft FILA contracten afgesloten met tenniskampioenen van dat moment. Toen ze de tennisbaan betraden, van top tot teen gekleed in FILA, genereerde het een onmiddellijke reactie bij fans en consumenten over de hele wereld. De cultus van FILA was geboren.
Deze vroege inspanningen in creatieve marketing en de goedkeuring van de atleten hebben van FILA het toonaangevende sportkledingmerk gemaakt dat het vandaag de dag is en van WHITE LINE een ongeëvenaarde referentie binnen de geschiedenis van tenniskleding.
„The Whiteliners“: FILA’s kleurrijke tenniscollecties waren zo succesvol toen ze voor het eerst werden uitgebracht, waardoor sponsoring een logische stap was. FILA wilde niet dat zijn ambassadeurs louter mannequins waren, maar levende expressies van het merk. Deze filosofie bereikte zijn hoogtepunt met Björn Borg, de rockster speler uit Zweden, die net als FILA op zoek was om tennis te veranderen.
Tientallen jaren lang hebben de sterren van de sport het merk gekozen om zowel op als buiten het veld een statement te maken van vastberadenheid, individualisme en natuurlijke elegantie.
FILA for tennis – HERITAGE MEETS FUTURE